El text escrit per Emili Teixidor, ens pareix prou
interessant ja que n’hi ha moltes estratègies que poden ajudar-nos com a futurs
docents , pares o mares per a que l’alumnat o els fills/es gaudisquen de la
lectura. Els trucs dels que parla són:
1 No ens hem de preocupar tant per la
lectura que fan les persones que ens envolten, sinó que el que cal
es llegir tu per a d’alguna manera contagiar eixe hàbit.
2 Per a aconseguir que la gent llegeixi cal que la
lectura, els textos que llegeixin el motiven a llegir, és a dir, si pot ser que
tinga a veure en la seua experiència i el faja pensar i dialogar.
Cada lector te un nivell i cal conèixer-lo
alhora de recomanar una lectura o text literari.
3 Cal donar-li un temps i un lloc a la Literatura per a
poder endinsar-se en aquest món i gaudir amb ella.
4 Hui en dia la pedagogia actual ha deixat de banda la
lectura en veu alta, la qual és molt important. Segons Steiner sols es comprén
bé un text en veu alta.
5 Cal fomentar la curiositat i la passió per descobrir
altres móns a través de la Literatura.
6 A les persones els agraden les històries que els
evadeixi del món real, que els deixe utilitzar la seua imaginació i fantasia, o
altres en les quals puguen comprendre un poc millor el món en el que viuen.
7 En aquesta proposta el que fa es donar alguns trucs
que utilitzen alguns professors per a fomentar l’hàbit de la lectura. Alguns
d’aquests són: fer dramatitzacions de llibres, buscar finals alternatius als
contes...
8 També nombra exercicis solitaris que faciliten
l’adquisició de la Literatura com: llegir per poc que siga tots els dies,
prestar consciència al nivell de lector que tens...
9 Per a cada lector la Literatura serà una cosa, pot
ser per a alguns es indispensable per a la seua vida, però altres
no s’haven molt be que és i que avarca la literatura.
Creguem que com a futurs docents llegiríem a l’alumnat
en veu alta, intentant transmetre els sentiments que interioritzem quan
llegim el llibre. D’aquesta manera, tal vegada puguem començar un
gran recorregut fins al gust per la lectura.
A continuació, els donaríem a triar un llibre de
diversos temes ( d’acord amb la seua edat) i ells mateixos han de decidir quin
llibre volen llegir.
Més tard, quan ja tingueren triats ells llibres, els
xiquets i xiquetes es posarien a llegir al seu ritme, establint un temps i un
espai adequat, tots els dies de la setmana. Ja que la lectura ajuda a imaginar
i això crea aventures personals.
Una vegada llegits tots els llibres, haurien de
presentar-lo a la classe comentant el tema i sobretot donant la seua opinió per
a que comencen a ser crítics. Una vegada finalitzat això, entre tots haurien de
pensar un final alternatiu.
Per tot això ens pareix un article molt
important i prou interessant que ens pot ajudar moltísim com a mestres i com a
persones, per a fomentar el gust per la lectura al nostre alumnat i a nosaltres
mateixos.